Blog > Léčebné terapie

Saunování ano nebo ne?

Už vám letošní chladné dny lezou na nervy a každý den vyhlížíte sluneční paprsky, které by trochu prohřály tělo i duši? Co takhle na nic nečekat a vydat se do sauny? Zima je pro saunování ideální roční období. Ale pozor, není pro každého. Víte, jak efekt umělé horečky prospěje vašemu zdraví? A na co si při pobytu v sauně dát pozor?

Je sauna jen pro zdravé lidi?

Ano i ne. Záleží, s čím marodíte. Obecně platí, že saunování by se měli vyhnout lidé s kardiovaskulárními a dýchacími problémy a s některými typy onemocnění kůže. Saunování je nevhodné při horečce nebo užívání antibiotik, při menstruaci je nutné dbát zvýšené hygieny a v těhotenství se jí raději vyhnout obloukem.

Dost často se spekuluje o saunování dětí a seniorů. V podstatě ani pro jednu skupinu není sauna nebezpečná, pokud je cílové skupině přizpůsobená vnitřní teplota sauny a pobyt v ní se neprodlužuje na neúměrně dlouhou dobu.

Patříte-li mezi jedince s rizikovými příznaky, je před návštěvou sauny vhodné poradit se se svým lékařem. A do té doby si saunování odpustit. Raději se zahřejte doma třeba čokoládovou koupelí.

V čem saunování prospívá zdraví?

Saunování zahřeje duši nejen lidem milujícím teplo. Zatímco někdo získá dobrou náladu návštěvou mrazivé kryokomory a pro druhého by byla návštěva ledové komory noční můrou, horké prostředí sauny pozitivně zapůsobí na psychiku každého. Je dokázáno, že pobyt v sauně eliminuje stres, mírní nervozitu a odbourává únavu.

Chvilka v sauně posílí imunitu a obranyschopnost organismu. Zejména v období chřipek a nachlazení je tento efekt saunování skvělým pomocníkem, jak přečkat zimu bez nudle u nosu. Spolu s potem odchází z těla škodlivé látky. Organismus se tak naprosto přirozenou formou čistí, což opět posiluje imunitní systém.

Především ženy ocení efekt sauny vzhledem k jejich kráse. Saunování má báječné účinky na pokožku celého těla. Otevřenými póry z kůže odcházejí nejen toxiny, ale i nečistoty. Pokožka se krásně čistí a zjemňuje. Otírání potu masážními houbami nebo kartáči tento čistící efekt ještě násobí.

Prohřívání organismu prospívá svalům a kloubům a dokonce urychluje hojení ran po úrazech těchto částí těla.

Hubnutí v sauně je pouhý mýtus. Vypocená voda rozhodně neznamená snížení hmotnosti. Saunování ale přispívá k rovnoměrnému rozložení vody v těle a pravidelní návštěvníci sauny pozorují i mírnění obtíží s otoky.

Návštěva sauny prospívá i společenskému životu. Zajít s přáteli do společné sauny je skvělým společenským zážitkem. Uvolněná atmosféra v přestávkách mezi saunováním je ideální příležitostí si hezky popovídat a třeba navázat i nová přátelství.

Jak ze saunování vytěžit maximum?

Saunování láká především jako chvilka k odpočinku a relaxaci. Abyste saunu využili na maximum a těšili se na další návštěvu, nezapomínejte, že i na tuto formu terapie je nutné se náležitě připravit a v sauně dodržovat i některá základní pravidla.

Většinou zásady saunování naleznete v provozním řádu každé sauny. Jaká jsou ale základní pravidla, která platí pro všechny saunaře?

  • Na pobyt v sauně si vyhraďte dostatek času. Sauna uvolní vaše tělo i mysl, proto si na pár hodin po této relaxaci dopřejte chvíli pro lenošení a odpočinek. Minimálně dodržujte půlhodinku v relaxační zóně sauny.
  • Se saunováním je to jako se spánkem. Abyste se v sauně naplno zregenerovali, nechoďte tam s plným žaludkem, ale ani hladoví. Lehká svačinka před saunováním je naprosto ideální.
  • Připravte se na nahotu. Do sauny se nedoporučuje chodit v plavkách. Ty brání dokonalému prokrvení a prohřátí těla a zabraňují pokožce dýchat. Jestliže jste příliš velcí stydlíni, schovejte se do lehkého prostěradla. Ale pod ním buďte naostro.
  • Hygiena je u saunování velmi důležitá. Proto se před vstupem do sauny vždy pečlivé osprchujte, ale také osušte. Mokrému nebo vlhkému tělu trvá déle, než se začne potit.
  • Pohodlí především. Pokud je to jen trochu možné zaujměte v sauně polohu ležmo s pokrčenými nohami. A vždy si pod sebe dejte prostěradlo. Když ležíte, lépe si odpočinete a tělo se prokrvuje i prohřívá rovnoměrně.
  • Zejména začátečníci by se měli v uvelebit na spodních lavicích. Čím výš se posadíte nebo položíte, tím větší teplo budete přijímat.
  • Dýchejte nosem, horní dýchací cesty ochladí horký vzduch dřív než dorazí do plic a mohl by je popálit. Ideální je si v sauně nepovídat. Když už, tak potichu, tlumeně. Zaprvé tím před horkým vzduchem ochráníte sliznice úst a zadruhé nebudete rušit ostatní.  
  • Hlavní je se v sauně nezdržovat déle, než je nutné. Zlatá střední cesta je 15 minut. Platí, že vyhřívání by vždy mělo být příjemné. V případě, že vás začne pokožka pálit nebo se budete cítit jinak nepříjemně, opusťte komoru okamžitě.
  • Aby efekt posílení imunity byl takový, jaký má být, čeká vás po opuštění sauny prudká změna teploty v ledové vodě nebo sněhu. Dávejte ale pozor, aby ta změna nebyla příliš náhlá. Než skočíte do chladného bazénku je ideální se osprchovat mírně vlažnou vodou nebo se nejdřív ledovou vodou párkrát polít. Tělo tak bude na teplotní šok lépe připraveno.
  • Zkušení saunaři doporučují proces saunování při jednom pobytu v sauně zopakovat třikrát.
  • V pauzách mezi saunováním doplňujte tekutiny a pijte. Samozřejmě nealko.

Není sauna jako sauna

Jaké existují druhy saun?

Finská sauna je nejčastěji využívaným typem sauny. Teplota uvnitř dřevem vykládané komory se pohybuje v rozmezí 85 do 95 °C. Vlhkost vzduchu se tu drží na maximální hranici 20 procent.

Finská parní sauna je na tom teplotně stejně jako klasická finská, s tím rozdílem, že vlhkost tu může dosahovat až 30 %. A to díky polévání horkých kamenů, kdy je vzniklá pára rozfoukávána po celé místnosti. Tento proces se opakuje zhruba každých pět minut.

Turecká sauna je pro opravdové labužníky. Teplota v sauně bývá okolo 45 °C a tělo se tak zahřívá pomaleji. Po zhruba půl hodince saunování následuje peeling celého těla, a nakonec pěnová masáž. Turecká sauna hamam je spíše lázeňský nebo wellness zážitek.

Infrasauna bývá ohřátá na 45 - 60 °C a je zahřívaná infračervenými paprsky. Ty pronikají do těla pozvolně a proces zahřívání je tak přirozenější.  Infrasauna skvěle poslouží k rozehřátí svalů například před fyzickou námahou nebo sportovním výkonem. Výhodou infrasauny je i možnost ohřevu na nižší teploty, třeba i jen 35 °C, což je ideální teplota například pro děti, seniory nebo po domluvě s lékařem i astmatiky nebo kardiaky.

Milovníci solných jeskyní rádi zajdou i do solné sauny. Příjemná teplota maximálně do 55 °C vychází z dřevěného roštu obloženého solnými cihlami.

Oblíbená je i aromasauna. V herbal sauně se teplota pohybuje mezi 40 a 50 stupni Celsia. Keramický nebo kachlemi vykládaný prostor je prosycen vůněmi bylin. Nejčastěji s příměsí citronu nebo eukalyptu. V aromasauně je tělo ošetřeno saunovými přípravky jako je například saunový medový krém a pokožka tak dostává ještě větší dávku očisty a regenerace.

tropické sauně se budete cítit jako v tropickém pralese. Při teplotě 65 – 75 °C tu vlhkost vzduchu dosahuje klidně i 50 – 60 %. Vyšší vlhkost dobře působí na astmatiky a pomáhá při léčbě revmatu a svalových obtížích.

Co vy a sauna? Chodíte se vyhřívat nebo se horké místnosti obloukem vyhýbáte? Podělte se s námi o své názory na saunování.