Blog > Tělesná postižení

Jak se zbavit svalových křečí?

Svalová křeč pravděpodobně v životě potkala každého z nás. Ozvala se během nějaké fyzické zátěže, ale klidně i v klidu v noci.  Bez rozdílu, jestli je člověk hendikepovaný nebo zdravý. Svalové křeče nejsou primárně nebezpečným onemocněním, ale dokáží nám pěkně znepříjemnit život. Jak se jich zbavit?

Co je svalová křeč?

Svalová křeč je stav, kdy se jeden sval nebo celá skupina svalů nadměrně stáhne, aniž by se okamžitě uvolnila. Svalstvo reaguje na podráždění nervových zakončení. Jedná se o reflexní stav, který nelze nijak ovlivnit vůlí. Křeč se projevuje bolestí a ochromením, jež zabraňuje pohybu.

Mluvíme-li o svalové křeči, máme většinou na mysli izolovanou, tedy lokální křeč, postihující určité místo na těle, aniž by se šířila dál. Nejčastěji křeče napadají kosterní svalstvo dolních končetin - lýtka, stehna a chodidla, ale objevit se mohou i na pažích, zádech nebo v oblasti břicha.

Křeč svalů může trvat pár vteřin, ale i minut a většinou odezní sama. Návštěvu lékaře neodkládejte, pokud křeče trvají déle než hodinu, objevují se na různých částech těla najednou, přidá se k nim horečka nebo jiná zdravotní komplikace. Odbornou pomoc vyhledejte i v případě, kdy vás křeče trápí hodně často. Mohly by předznamenávat jiný zdravotní problém jako například cukrovku, potíže s křečovými žilami nebo boreliózu.

Jaké jsou příčiny svalových křečí?

  • Nadměrná nebo dlouhodobá fyzická zátěž přetěžuje svaly a ty na námahu zareagují křečí. Z první ruky takové stavy znají sportovci z náročných tréninků, ale i naopak nesportovci, kteří se najednou rozhodnou dát si pořádně do těla.
  • Křeče způsobuje i nedostatek minerálů, vitamínů a stopových prvků v těle. Pokud vám chybí ve stravě přiměřená dávka hořčíku, vápníku, draslíku a vitamínů B1, B5, B6, D a E pravděpodobně znáte svalové křeče až příliš dobře.
  • Špatný pitný režim nesvědčí nikomu. Nedostatek vody v těle způsobí dehydrataci a ta zas elektrolytickou nerovnováhu. Na tu svaly reagují křečí. Stejně jako na nadměrnou konzumaci alkoholu.
  • Zima a chlad svalům nesvědčí. Prochladnutí končetin může způsobit křeč. Pozor by si měli dávat otužilci při plavání ve studené vodě.
  • Nemoci žil dolních končetin se projevují právě křečemi. Takové stavy doprovází pocity těžkých nohou a celkově bolestmi svalů a kloubů. Tady už je na místě návštěva lékaře.
  • Křeče se často objevují v těhotenství, které je náročné na příjem minerálů i vitamínů. S jejich užíváním ženě nejlépe poradí její gynekolog.
  • Křeče ve svalech dolních končetin může zapříčinit i nesprávná obuv. Vysoké podpatky, boty bez klenby, příliš malé boty a těsné ponožky jsou impulzem pro svaly, aby odpověděly křečí.

Jak předcházet křečím ve svalech?

Když už víte, co křeče ve svalech způsobuje, víte i jak se jim bránit. Předcházet příčinám.

  • Do svého jídelníčku zařaďte dostatek minerálů a vitamínů. Především hořčíku. Mezi nejbohatší zdroje magnesia patří slunečnicová semínka, mandle, fazole, špenát a celozrnné pečivo. Draslík najdete v sušených meruňkách, fících, mrkvi, bramborách a opět ve fazolích a špenátu. Vápník obsahují mléčné výrobky, mořské ryby, mandle a opět fazole.
  • Pijte, pijte, pijte. Raději neslazené a bezkofeinové nápoje. Třeba taková minerální voda Magnesia pomáhá s doplněním tekutin i hořčíku.
  • Pokud vás čeká náročná pohybová aktivita, nejdříve na ni své svaly připravte lehkou rozcvičkou. Důkladně své svalstvo protáhněte.
  • Noste pohodlnou obuv, která vaší noze dobře pasuje.
  • Vyhýbejte se prochladnutí končetin.
  • Pravidelně se hýbejte. Třeba cvičení na gymnastickém míči svaly příjemně uvolňuje.

První pomoc při svalové křeči v nohách

Zásady první pomoci při svalové křeči v dolních končetinách jsou poměrně jednoduché a zvládnete je svépomocí. Neodezní-li křeč ani po jedné hodině je nejlepší zavolat odbornou pomoc.

Chytne-li vás křeč během pohybu, bolest vás donutí aktivitu přerušit. Poslechněte instinkt, odpočiňte si a pokud je to možné, pohyb, který křeč vyvolal už neopakujte.

Postižený sval protáhněte. Napnutí svalu by křeč mělo okamžitě uvolnit.

  • Lýtkový sval protáhněte zvednutím špičky nahoru. Pokud je sval příliš strnulý, pomozte si rukama.
  • Při křeči ve stehně zaujměte polohu, při které se vám podaří napnout konkrétní sval.
  • Na křeč v chodidle nejlépe pomáhá chůze.

Rozchoďte to. Chůze s důrazným došlapem na celá chodidla celkově uvolňuje křeče v nohou.

Svaly uvolní koupel v teplé vodě. Dobře funguje i masáž proudem teplé vody ve sprše. Celkově masáže uvolňují napnuté svalstvo. Dávejte ovšem pozor, abyste postiženou část nemasírovali přes bolest. Křeč by se mohla vrátit.

Napijte se tekutiny s obsahem minerálů. Nemáte-li po ruce minerálku nebo iontový nápoj, připravte si slaný nápoj. Do litru vody vmíchejte lžičku soli.