Blog > Léčebné terapie

Detox organismu, odpověď nejen na jarní únavu

Tak moc jste se těšili na jaro a když je konečně tady, máte pocit, že sluneční paprsky vysály z vašeho těla všechnu energii? Cítíte se unaveni, ospalí a všechno vás bolí? Nejspíš vás potkala jarní únava. A co teď s ní? Čekat až sama odezní? Ale kdepak, nalaďte se zpátky do pohody co nejdřív. Vyzkoušejte detoxikaci organismu. Očistit organismus od všech škodlivin je odpovědí nejen na jarní únavu.

Je jarní únava mýtus?

Možná si říkáte, že jarní únava je mýtus. Že je to jen výmluva lidí, kteří si chtějí občas zalenošit. Jenže on to mýtus není. Únava je varovným projevem organismu, že je něco v nepořádku a že energii k normálnímu fungování bere z posledních zásob. Za to, že nás vyčerpání tak často přepadá na jaře může zima a to, jak jsme se ke svému tělo v tomto období chovali. Těžká a vydatná strava, málo pohybu, větší příjem alkoholu a prodělané virové respirační choroby, to vše zanechává v našem těle stopy. Nahromadí se v něm spoustu nečistot a organismus musí vynakládat větší úsilí, aby mohl fungovat tak, jak má.

Proč ale jarní únava nesedne na každého z nás? Protože každý z nás vnímá změny jinak. A ten, kdo i přes zimu sportoval, dodržoval zdravý životní styl, byl šťastný a spokojený, večery netrávil se skleničkou alkoholu v ruce, nejspíš jarní únavu nikdy nepocítí. Co ale dělat, patříte-li ke skupině těch, kteří jarní únavu znají z první ruky? Odpovědí může být detoxikace organismu.

Co je detoxikace organismu?

Detoxikovat organismus znamená čistit tělo od toxinů, tedy škodlivých látek. Toxiny se vylučují přirozenou cestou prostřednictvím jater, ledvin a střev. Ovšem pokud jich v těle máme tolik, že i tyto orgány fungují z „posledních sil“, začneme se cítit malátně, unaveně a bez energie.

Pomocí detoxikace čistí lidé svá těla už od nepaměti. Každá doba s sebou přinášela jiná rizika zanešení organismu. Dnes za přemíru toxinů v organismu může především nadmíra stresu, sedavý způsob života, nedostatečný spánkový režim, nadměrná konzumace alkoholu a cigaret, ale i strava plná nezdravých a škodlivých látek.

Kdy začít uvažovat o detoxu?

Nejen jarní, ale jakákoliv únava je znamením, že s naším tělem není něco v pořádku. Jak ještě poznáte, že je ten správný čas uvažovat o detoxu? Organismus zatížený toxiny se projevuje:

  • trávicími potížemi – průjmy nebo zácpou, ale i pálením žáhy,
  • zápachem z úst, který neřeší ani správná zubní hygiena,
  • citlivostí na různé pachy, vedoucí až k bolestem hlavy,
  • častým pálením a řezáním v očích,
  • ekzémy a jinými kožními problémy, jako je například zhoršující se celulitida,
  • pocity těžkosti,
  • neschopností snížit tělesnou hmotnost,
  • bolestmi kloubů a svalů, zhoršujícím se revmatem,
  • často opakujícími se virózami nebo nachlazením,
  • potížemi se spánkem,
  • nadměrným stresem a nervozitou.

Na detox organismu s rozumem v hrsti

Po detoxu organismu se budete cítit jako vyměnění. Jednotlivé orgány se očistí a dostanou novou energii na svoji práci. Očistná kůra posílí imunitní systém a nastartuje organismus, aby byl lépe připraven přijímat a zpracovávat látky tělu prospěšné, minerály a vitamíny.

Na internetu naleznete různé detoxikační programy, pokaždé hlásající, že jsou ty nejlepší. Než se do něčeho takového pustíte, raději zbystřete. Očistná kůra musí být pro vaše tělo a váš hendikep bezpečná. Jak tedy nejlépe detox organismu pojmout? S rozumem v hrsti. Využijte některé z obecně platných zásad detoxikace tak, abyste nijak nenarušili váš dietní nebo léčebný režim.

Jak dlouho očistnou kůru dodržovat?

Rychlou očistnou kůru představuje půst. Jeden den bez jídla, pouze s dostatečným pitným režimem funguje jako pohotovostní opatření. Pokud se pro půst rozhodnete, nikdy nepřekračujte dobu 36 hodin bez jídla. Během půstu se fyzicky nepřetěžujte. A po jeho skončení začněte jíst pozvolna, první jídlo může být například ovocné smoothie.

Ovšem pořádný detox organismu znamená změnu životosprávy, a hlavně změnu jídelníčku. Aby se tělo od toxinů očistilo a vy jste účinky detoxikace skutečně pocítili, počítejte minimálně se sedmi dny. Ale i tady platí, že každý jsme jiný a pozitivní účinky očisty se dostaví v jinou dobu.

5 zásad bezpečného detoxikačního jídelníčku

Pamatujte, že detoxikace organismu neznamená nejíst. Během očistné kůry byste neměli pociťovat hlad a v žádném případě ani žízeň. Zkuste se v tomto období zaměřit na nákup bio potravin, ty by měly zaručit, že spolu s jídlem přijmete menší množství toxických látek. Jak tedy na detoxikaci organismu?

  1. Pijte. Voda pomáhá tělu vyplavovat škodlivé látky. Slazené a sycené nápoje nahraďte pramenitou vodou. Mezitím si občas dopřejte neslazený bylinkový čaj. Ideálně z heřmánku, kopřivy, rakytníku, ostropestřce nebo pampelišky. Výborné jsou i nápoje s koncentrovanými výtažky aloe vera.
  2. Odpusťte si alkohol a kávu. Bezalkoholové období prospěje především játrům. Káva zatěžuje játra a žaludek, dehydruje tělo. Pokud nedokážete své chutě ovládnout, povolte si jednou za čas sklenku kvalitního vína a malý šálek zelené kávy.
  3. Trávicí trakt pomohou zregenerovat probiotika. Můžete je užívat ve formě tobolek jako doplněk stravy. Pro tělo bude ovšem přijatelnější, když mu je dodáte přirozeně, tedy jako součást jídelníčku. Jogurty, kefíry nebo čaj z kombuchy se probiotiky jen hemží.
  4. Během detoxikační kůry konzumujte hodně vlákniny, která aktivně čistí obsah střev. Vlákninou vás nadopují luštěniny, ovesné vločky, celozrnné pečivo, mandle, kukuřice, avokádo, kuskus, rýže natural nebo hrušky.
  5. Základem detoxikačního jídelníčku jsou antioxidanty. Hledejte je tam, kde je i vitamín C, E, beta karoten, selen nebo flavonoidy. Tedy v ovoci a zelenině. Na antioxidanty je bohatý i zelený čaj nebo superpotravina zelený ječmen.

7 tipů, jak detoxikaci ještě posílit

Zdravý jídelníček je základ detoxikace. Vy ji ale můžete posílit i jinak. Jak? Máme pro vás hned 7 tipů.

  1. V úplně ideálním případě by bylo fajn, kdybyste zvládli po čas detoxu nekouřit. Toto období by mohlo být skvělou startovní příležitostí, kdy se s cigaretami rozloučit jednou pro vždy.
  2. Nežádoucí látky z těla pomůže vyplavit pohyb. Zkuste během detoxu cvičit. Stačí 30 minut denně a posílíte krevní oběh, svaly a spálíte tuky. Že se k cvičení nedonutíte? Nevadí. Vsaďte na procházky. Vydejte se ven na čerstvý vzduch.
  3. Stejně důležitá je ovšem i relaxace. Zejména pokud vás přepadá stres, deprese nebo chmury. Udělejte si pohodlí, zapalte aromatickou svíčku a zkuste prostě jen odpočívat a myslet na věci, které vás dělají šťastnými a které vám vlévají energii do žil. Zhluboka a rytmicky dýchejte.
  4. Kvalitní spánek zlepší vaši paměť, sníží stres, a hlavně dopřeje tělu čas na regeneraci. Během detoxu si vyhraďte 6 – 8 hodin na spaní.
  5. K detoxikačnímu období patří i duševní pohoda. K té vám pomůže relaxační koupel nebo masáž těla. Odpoledne v sauně nastartuje imunitu a organismus se bude škodlivin zbavovat o něco lépe.
  6. Ničemu neuškodíte, když vyměníte běžnou kosmetiku plnou parabenů, sulfátů a chemických aroma látek za tu přírodní. Stejně tak i úklidové a čistící prostředky lze ekologickými přípravky vyráběné z přírodních látek. Třeba zjistíte, že vám tato drogerie vyhovuje víc a už u ní zůstanete navždy.
  7. Při čištění zubů věnujte pozornost i svému jazyku. Pořiďte si na něj škrabku a pravidelně ho čistěte. Právě na jazyku totiž ulpívá obrovské množství toxinů, ty se tam množí a vrací se zpátky do těla.

Detoxikaci organismu můžete podpořit i různými doplňky stravy z lékárny. O jejich užívání se ale vždy raději poraďte s lékárníkem nebo svým praktickým lékařem. Detoxikační čaje nebo bylinné prostředky vašemu zdravotnímu stavu nejspíš neublíží, ale jistota je jistota.

Co vy a detoxikace organismu? Děláte očistné kůry často nebo žijete tak zdravě, že je nepotřebujete? Anebo nemáte na krátkodobou změnu životního stylu trpělivost? Podělte se s námi o své zkušenosti.