Blog > Práce

7 tipů, jak zvládat práci z domu a nezbláznit se

Práce z domu je pro mnohé lidi splněný sen. Pro někoho, především hendikepované zaměstnance, je home office jediným řešením, jak se zapojit do pracovního procesu. Ač pracovat z pohodlí vlastního obýváku může znít jako těžká pohoda, má taková práce spoustu nástrah. Bez pořádné disciplíny se může proměnit ve stresující past.

Home office, pohoda na entou

Home office je vhodná nejen pro zdravotně postižené, ale i pro maminky, kreativní tvořivce a lidi, kteří hledají flexibilní možnosti zaměstnání. Práce z domu se na první pohled jeví jako pohoda na entou. Nikdo vám nefuní za zády, máte svůj klídeček, pracujete si, kdy se vám zrovna chce a nemusíte se každý den trmácet tam a zpět. Vaše introvertní duše při představě domácí práce plesá.

Moderní komunikační systémy udělaly z práce z domu plnohodnotné zaměstnání. Pryč jsou ty doby, kdy se doma pouze kompletovalo nějaké drobné zboží nebo celá rodina dřela při jiné manuálně zručné práce. Dnes se prostřednictvím internetu může domov proměnit v kancelář, ve které naleznou uplatnění různé profese. Účetní, administrativní pracovníci, překladatelé, finančníci, webmasteři, grafici nebo různí pisálci makají z domu o sto šest.

Když se nad domácí kanceláří začnou stahovat mračna

Prvotní nadšení z práce z domu se u mnohých lidí může postupem čas změnit v rozčarování. Začnou nestíhat, nenacházejí potřebný klid pro práci, nedokáží eliminovat okolní vzruchy a více času stráví prokrastinací. Je jasné, že realita je od představ odlišná. Když se nad domácí kanceláří začnou stahovat mračna, nepanikařte. Stačí si nastavit pevná pravidla a pak je dodržovat. Domácí práce je totiž o hlavně disciplíně.

Uvažujete o tom, že přijmete zaměstnání formou home office? Nebo už z domu pracujete a zjistili jste, že pracovat sám a doma není zas až takový med a tahle práce má svá úskalí? Pojďme si společně poradit s těmi nejzásadnějšími nástrahami práce z domu. Stačí dodržovat pár základních pravidel a pracovní pohoda se vás bude držet zuby nehty.

Jak zvládat nástrahy práce z domu?

  1. Vysvětlete všem, že regulérně pracujete. Ať to respektují. A trvejte na tom. Ono totiž rodinné příslušníky nebo kamarády svádí domácí práci podceňovat. Sedíte přece doma, je na vás, kdy si budete pracovat. Tak proč zrovna teď nemůžete vyžehlit prádlo, vyrazit na výlet nebo žvanit s kamarády hodinu po telefonu? Nic takového by po vás nechtěli, kdybyste tu samou práci dělali v kanceláři ve firmě. Teď máte prostě pracovní dobu. A basta. Mimopracovní aktivity dělejte jen ve svém volnu. Jinak se vaše soustředění a pozornost roztříští a s prací nebudete nikdy pořádně hotovi.

  2. Nastavte si pevnou pracovní dobu a tu dodržujte. Pokud to zaměstnavatel dovoluje, přizpůsobte si ji podle sebe. Jste ranní ptáče? Pracujte za rozbřesku. Jste noční sova? Klidně celý den lelkujte a k práci zasedněte se soumrakem. Ale v pracovní době skutečně pracujte. Už nikam neodbíhejte a nic jiného, kromě pracovních úkolů neřešte. Naučíte se tak dodržovat disciplínu.

  3. Vyhraďte si svůj pracovní prostor. Vaše domácí kancelář nemusí zabírat celou místnost. Stačí jen nějaký koutek, místo, kde se cítíte dobře a inspirativně. V tomto prostoru si vytvořte pracovní prostředí, kde budete mít vše, co k práci potřebujete hezky po ruce. Pokud to jde, nic jiného na tomto místě nedělejte. Brzy si zvyknete, že tady se není prostor pro zábavu, ale pro práci. A žádné pracování s notebookem v posteli (samozřejmě pokud to váš hendikep nevynucuje). Vleže trpí vaše záda i pracovní morálka.

  4. Choďte do práce připraveni, jak se patří. Domácí práce často svádí k tomu, že se začnete zanedbávat. Ráno se z postele ještě v pyžamu přesunete za pracovní stůl a pak se divíte, že se mozek ne a ne nastartovat. Udělejte si své pracovní rituály. Pyžamo do práce nepatří. Hezky se oblečte, učešte, vyvenčete svého čtyřnohého pomocníka, připravte si čaj a svačinku a až pak zasedněte za svůj kancelářský stůl. Pohodlně upravení a naladění na pracovní režim se budete cítit sebevědomější a práce bude lépe odsýpat od ruky.

  5. Pište si seznamy úkolů. Při home office nad vámi pravděpodobně nikdo nedrží ochrannou ruku. Nikdo vás nepopostrčí k nevyřešenému úkolu, ani vás neupozorní na neodeslanou práci. Pracovní režim si delegujete sami. Pište si seznamy úkolů. To Do listy skvěle fungují jako pracovní harmonogram. Hotové úkoly odškrtávejte a nové ihned zapisujte.

  6. Neizolujte se. Práce z domova je fajn pro introverty, ale občas svádí i společenské jedince k uzavřenosti. Tím, že nemusíte vycházet z domu kvůli pracovní docházce, se občas stane, že už se vám za chvíli nechce vycházet vůbec. Nevyhýbejte se setkávání s lidmi. Svůj volný čas si užívejte stejně, jako byste pracovali kdekoliv jinde, než doma. Choďte se bavit, zvěte své přátele k sobě. Vždy ale mimo vyhrazenou pracovní dobu.

  7. Nezanedbávejte se. Možná vás práce baví natolik, že máte problém se od počítače vůbec odtrhnout. Nepracujte nonstop. Dělejte si přestávky. Nezapomínejte na pravidelnou stravu ani pohyb. Jestli vám hrozí workoholismus a není nikdo, kdo by vás od práce vyhnal, mějte pevnou vůli a vyžeňte se sami. Nebo občas změňte pracovní prostředí. Sbalte laptop a běžte na chvíli pracovat do kavárny, na lavičku do parku nebo zkuste coworkingové centrum.

A jak jste na tom s prací z domu vy? Toužíte po ní nebo to není nic pro vás? Pracujete z domu a máte nějakou super vychytávku, který vám zaručeně pomáhá k pracovnímu soustředění? Podělte se o ni s námi, rádi se necháme inspirovat.